16دسامبر 2021 - یک کارآزمایی بالینی تصادفی چند مرکزی 12 ماهه به رهبری دکتر اریکا پترسن، استاد جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی آرکانزاس (UAMS)، مزایای یک درمان پیشرفته برای بیماران مبتلا به نوروپاتی دردناک دیابتی(PDN) را نشان داد. این مقاله به صورت آنلاین در 29 نوامبر در  Diabetes Care منتشر شد.

دکتر پترسون مدیر بخش نوروجراحی ترمیمی و دکتر Goree، دانشیار بخش بیهوشی و مدیر بخش درد مزمن درUAMS ، این مطالعه را بر روی 216 بیمار در 18 مرکز در ایالات متحده، رهبری کردند.

ثبت نام از شرکت کنندگان برای این مطالعه در سال 2018 آغاز شد. محققان نتایج درمان با تحریک نخاع با فرکانس بالا را برای بیماران مبتلا به PDN،- یک وضعیت عصبی مزمن که به صورت سوزش، درد شدید، و درد شارپ یا خنجری یا درد مزمنی که به صورت سوزن سوزن شدن یا بی حسی ظاهر می شود-، بررسی کردند. به طور خاص، محققان در این مطالعه درمان با تحریک نخاع با فرکانس 10 کیلوهرتز به همراه مدیریت پزشکی معمول را با نتایج درمان معمولی به تنهایی مقایسه کرده و دریافتند که درمان با فرکانس بالا منجر به تسکین درد و بهبودهای عصبی قابل توجهی در بیماران مبتلا به PDN مداوم می شود.

دکتر پترسن گفت: بیماران مبتلا به نوروپاتی دردناک دیابتی راهی برای درمان بیماری خود ندارند و بسیاری از آنها در تسکین درد خود مشکل دارند. با این حال، باتحریک نخاعبا فرکانس بالا[1] ( 10 کیلوهرتز)، من شاهد تسکین درد پایدار و بهبودهای عصبی بالقوه اصلاح کننده ی بیماری بودم، که می تواند نحوه ی درمان بیماران مبتلا به اختلال عملکرد حسی مرتبط با نوروپاتی دیابتی، را تغییر دهد.

تسکین درد پایدار به کاهش درد 50درصدی یا بیشتر که به مدت 12 ماه حفظ می شود، اطلاق شد. در این کارآزمایی، بیماران به مدت 24 ماه تحت نظارت قرار گرفتند. یک شرکت جهانی تجهیزات پزشکی مستقر در کالیفرنیا به نام Nevro Corp.، که یک سیستم تحریک نخاعی با فرکانس 10 کیلوهرتز به نامSenza  را ارائه کرده است، از یافته‌های این کارآزمایی بالینی برجسته که توسط موسسه تحقیقات ترجمه ایUAMS  پشتیبانی گردید، تمجید کرد.D. Keith Grossman، مدیر اجرایی و رئیسNevro ، گفت: هیچ یک از درمانهای مرسومSCS با فرکانس پایین، چنین نتایج مثبتی را در درمان بیماران PDN نشان نداده اند.

سیستم Nevro، به نام HFX، تنها سیستمSCS تایید شده توسط FDA با ایندیکیشن خاص برای نوروپاتی دردناک دیابتی است.

تحریک نخاعی با فرکانس بالا از طریق دو سیم نازک و عایق که در پشت، نزدیک نخاع، در یک روش سرپایی با حداقل تهاجم وارد می شوند، انجام می گردد. سیم ها به یک دستگاه کاشته شده ی کوچک متصل می گردند که به صورت بی سیم از طریق پوست مجددا شارژ می شود. سیم‌ها تکانه‌های الکتریکی ملایم را مستقیماً به مرکز پردازش در نخاع می‌رسانند و بیش فعالی عصبی را سرکوب می‌کنند و ارسال سیگنال‌های درد را به مغز کاهش می‌دهند.

این روش نورون های مهاری را بدون تحریک نورون های تحریک کننده، فعال می کند، و درد را بدون پارستزی کاهش می دهد. پارستزی ، احساس خارش یا سوزش یا مورمور شدن پوست است که می تواند در طی تحریک سنتی ستون فقرات با سرما، رخ دهد.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که 422 میلیون بزرگسال مبتلا به دیابت در سراسر جهان وجود دارد. حدود 20 درصد از بیماران مبتلا به دیابت دچار PDN می‌شوند، که یک وضعیت پیشرونده و بالقوه ناتوان کننده ی ناشی از درد مزمن عصبی است.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/uams-neurosurgeon-s-study-on-breakthrough-treatment-for-painful-diabetic-neuropathy-published-in-diabetes-care

 



[1]high-frequency spinal cord stimulation therapy